2011. január 13., csütörtök

Zöld fűszeres francia rakott burgonya


Hát itt az új év és én sajnos kis betegséggel és kényszer henyéléssel töltöttem de úgy tűnik a szervezetem azért erős, mert 4 évente ha egyszer elkap az influenza és hamar túl vagyok rajta. Na de hagyjuk a bajokat és próbáljuk meg boldogan, egészségesen és újult erővel neki ugrani ennek az új évnek. Amikor megérzem az orrom hegyén a jó idő illatát, bizony oda vezet egyből a mélyhűtőhöz hogy beletúrjak van e valami friss fűszernövényem lefagyasztva, és ugye mert tavasszal múlt évben gondoltam a télre is bizony találtam egy jó nagy adag apróra vágott medvehagymát. Még egy jó pár nappal ezelőtt amikor a hó belepte a tájat és ezt a receptet ki ötlöttem és elkészítettem, a kertbe is kicammogtam és betúrtam a hó alá ahol tudtam hogy zöld növényeket kell találjak. Szedtem is pár szál finom friss metélőpetrezselymet, kis borsikafű apró friss hajtásait, egy kevés rozmaringot, és zeller zöldjét. A hó segített nekik túl élni a komolyabb fagyokat, de egyébként a metélőpetrezselyem könnyebben vészeli át a téli időszakokat is, persze miután leszedtem ami kell ujra visszatakartam a hóval őket. Hát akkor vágjunk bele a mellékzöngék után a főzésbe is.
Kb 6 adag.
Egy jó marék medvehagyma apróra vágva (Ha nincs, zöldhagyma is megteszi apróra karikázva)
Különféle zöld fűszerek én 3-4 szál metélő petrezselymet, egy kis szál rozmaringot, 3-4 friss hajtású borsikafüvet, 1 szál gyenge zeller zöldet,4-5 szál metélőfokhagymát használtam még.
kis fekete bors az elengedhetetlen szerecsendióval apróra zúzva a mozsárban
25 dkg margarin
egy 60-70 dkg saláta burgonya, héjában főzve (Mert ennek sokkal finomabb édesebb íze van)
4-5 evőkanál liszt
15 dkg friss reszelt sajt (trappista vagy valamilyen füstölt sajt is lehet)
1 teáskanál reszelt parmezán jellegű sajt (Ízesíteni)
egy fél literes főző tejszín
kevés tej kb 1dl
2 tojás sárgája
15-20 dkg füstölt tarja a húsosabb részéből
kevés ételízesítő
és só
No akkor ugorjunk is neki ha mindent összeszedtünk.
Főzzük meg a burgonyát héjában sós vízben és ha kihűlt pucoljuk meg.(fel is karikázhatjuk kb fél cm vastag karikákra) Mossuk meg a zöld fűszereket és vágjuk szépen apróra őket nem kell túlságosan aprónak lennie.

Ha  a tarjánk szeletelt akkor ne de hanem akkor vágjuk szeletekre és csíkozzuk fel.
kb 5dkg margarint forrósítsunk fel és a tarját pirítsuk át rajta, ha kész zárjuk le és a zöld fűszerek egynegyedét szórjuk rá és keverjük át vele, de ne pirítsuk vagy süssük utána !
Készítsünk kb 12.5 dkg margarinból és 4 evőkanál lisztből világos zsemlye színű rántást.
A fél liter főzőtejszínt két tojás sárgájával a frissen őrölt fűszerekkel és a sajt jó egy negyedével, illetve a parmezánnal keverjük el, és folyamatos keverés mellet kis sóval ételizésítővel készítsünk belőle egy sajtos basamell mártást. A Mártás ne legyen se túl sürű se túl híg ha mégis sűrű lett akkor kis tejjel hígítsuk, mondjuk úgy kedvenc régi főnököm szavaival (Igaz Zoli? ;)) bevonóképes legyen.
Ha picit kihűlt a mártás még sűrűsödik, de míg meleg és nem forró hogy a fűszereink illatát és zamatát magába tudja zárni ezért keverjük bele a maradék zöld fűszereket, kóstoljuk meg, ne legyen túl sós mert a tarja is sós ízű.
Ha mindez kész vajazzunk ki egy tálat a megmaradt margarinnal és kezdjük el szépen rakni egy sor burgonya, mártás, és tarja két felé osztva.
Azután tegyünk rá még egy sort, és a végén a maradék mártást öntsük a tetejére majd alaposan szórjuk meg reszelt sajttal.
tegyük a sütőbe 190 fokra és egy fél óra alatt süssük aranybarnára.
Osszuk el 6 felé, tálaljuk és együk ezt a finom tavaszi ízekkel teli franciás rakott burgonyát egészséggel.
Jó étvágyat hozzá !

Nincsenek megjegyzések: