2014. november 9., vasárnap

Svéd fahéjhas csavart édes zsemlécskék


Szabad időmben is sokat túrom a nettet és persze meg akad a szemem mindenféle recepten amiben fantáziát látok, történt ez most is ahogy Jamie Oliver oldalait kukkoltam.
A Fahéjat nagyon szeretem és a hatása is kiváló, ha valaki cukor beteg annak szabályozza a vércukor szintjét és jótékonyan hat az emésztésre is, véd az infarktus ellen, csökkenti a koleszterin szintet sőt még fertőtlenítő hatása is ismert. Ha süteménybe sütöd betölti a levegőt az illata és így karácsony közeledvén a hidegebb napokon bizony egy nagy pohár forró habos csokival párosítva lélek és test melengetőként sem utolsó. Ez a recept azért is tetszett meg mert nem a szokványos összetevőket tartalmazza és szerettem volna régóta kipróbálni egészségesebb dolgokat is szerintem akár a lisztet helyettesítve teljes kiőrlésű liszttel egy remek glutén és laktóz mentes süti készíthető belőle.
Tehát akkor vágjunk is bele az összetevőkbe és rakjuk össze ezt a finom ropogós omlós illatos sütit.

A tésztához:
5 gr szárított gyors élesztő
250 ml cukrozatlan Mandula tej(vagy kókusz tej)
50 ml meleg víz
5 dkg Demara cukor
fél kávéskanál tengeri finom só
45 dkg liszt én Nagyi sütemény lisztet használok
4 evőkanál finom kukorica liszt
1 csapott kávés kanál őrölt kardomon Jamie de én most ezt mézeskalács keverékkel helyettesítettem
4 evőkanál növényi olaj én ezt 2 dkg vajjal helyettesítettem

A Töltelék:
 10 dkg Demara cukor
1 teáskanál őrölt kezeletlen fahéj
2 evőkanál finom kukorica liszt
60 ml növényi olaj én ezt szintén 2 dkg olvasztott vajjal helyettesítettem

A máz :

2 evőkanál Demara cukor
1 evőkanál víz
kevés tört dió vagy mandula én az utóbbit használtam

A száraz összetevőket a tésztához összekevered egy tálba és az olvasztott nem forró vajat rá öntöd majd a meglangyosított mandula tejet és vizet is és egy villával addig kevered amíg össze nem áll, azután a szép tiszta kacsóddal kb 10 percig dagasztod majd meleg helyre egy jó 40 percre félre teszed kelni.

Addig összeállítod a száraz tölteléket a vaj nélkül meg egy tepsit ki papírozol sütőpapírral, meg helyet csinálsz a nyújtáshoz és felolvasztod a vajat a tészta kenéséhez.
Ha tésztád megkelt akkor szépen kinyújtod a lisztezett felületen kb 3-5 mm vastagra ahogy a képen látod. Ha a tésztád ilyen hólyagos akkor biztos lehetsz benne hogy a liszted is jó volt és dagasztani is jól tudsz és a végeredmény is finom lesz.

Megkened olvasztott vajjal 

és a fahéjas keveréket egyenletesen elosztva rászórod.

Majd mint egy hivatalos levelet egyik negyedet behajtva ráhajtod és utána a maradékot szintén ráhajtod és szépen egyenletesre nyujtod nem erősen csak gyengéden.

Egy kés vagy egy pizza vágó segítségével két centi széles kb 20 cm hosszu csikokra osztod nekem 7 db lett ha ügyes vagy 8 lesz.
Majd szépen megcsavarod őket mint egy sajtos rudat.

Most jön a lányok kedvenc művelete az ujjak köré csavarás :D
Ahogy az animáción látod nekem kettő a lányoknak három ujjad köré csavarod kétszer-háromszor kinek hogy sikerül, utána felül átteszed keresztbe és a végét bedugod alulra a közepébe.

Majd a papírozott tepsin még kb 20 percet keleszted.

200 fokos gőzös sütőbe teszed és kb 25-30 perc alatt arany barnára sütöd, ha van ellenséged a szomszédba és azt akarod hogy folyjon a nyála nyiss ablakot feléje, mert az illat az leírhatatlan finom szinte már pozitív értelembe vett vegyi fegyver :D

Amikor kész kiveszed a cukrot és a vizet összeolvasztod vagy mikróban vagy tűzhelyen megkened felül és rászórsz kevés durvára tört mandulát, vagy diót esetleg díszítő cukrot.

Forró kakaóval ajánlom amit én most a laktóz mentes maradék mandula tejből készítettem el hogy ne menjen kárba és mondhatom finom lett.
Jó étvágyat ehhez az igen finom süteményhez.
Egy Régi kedves barátomtól jött a Tipp hogy bizony nagyon finom ugyanez a sütemény friss tört szederrel töltve is de én még akár áfonyát is eltudok képzelni bele.

A forráshoz képest a változtatások a mennyiségen, a liszt minősége és a tészta lágysága tette szükségessé.










Nincsenek megjegyzések: